Mijn reisplan

Je hebt nog geen bouwstenen of rondreis toegevoegd

• Je hebt nog geen bouwstenen of rondreis toegevoegd

kokosnoot maleisie gemislandReizigers over ons

Op deze pagina plaatsen we korte reisverslagen over Maleisië van reizigers die met Riksja Maleisië zijn weggeweest. We hopen dat je door het lezen van deze stukjes een beeld krijgt van het land zoals onze reizigers het ervaren hebben. Onderstaande ervaringen kunnen je inspireren bij het samenstellen van je reis.

Heb je een reisverslag gemaakt, dan vinden we het leuk om deze te lezen. Ook ontvangen we graag foto’s van onze reizigers, we kunnen deze gebruiken voor onze website. Je kunt deze sturen naar info@maleisieonline.nl.

algemeen over maleisie en borneoAlgemeen Maleisië en Borneo

“De variatie van de reis; stad, jungle, mangrove en strand. De rijkheid aan marine life op Pulau Redang was fantastisch, we hebben ons hart opgehaald aan het snorkelen.” Enquête Lia van Broekhoven

“Over het algemeen vonden we de cultuur en de instelling van de mensen erg bijzonder om mee te maken. Allerlei etnische bevolkingsgroepen leven in een mengelmoesje door elkaar in prima harmonie. We vonden de mensen in Maleisië misschien wel de aardigste die we na vijftien jaar reizen zijn tegengekomen.” Enquête Emmy ter Steege

“De gids is er mooi op tijd en we vertrekken voor een 3 uur durende rit naar Mount Kinabalu. Tijdens deze rit stoppen we regelmatig om foto’s te maken van de berg op afstand, die helemaal ingepakt is met wolken. Ook een klein dorpje vol met koopwaar mag niet ontbreken. Aangekomen bij Mount Kinabalu gaan we eerst naar een exhibitiecentrum, hier lezen we van alles over de berg.”  Martin en Yvette

orangoetan kuching borneoJungle, Thee en Strand

Een rondreis langs de hoogtepunten van Maleisië

“Chinatown staat vol met stalletjes waar iedereen je (nep) spullen probeert aan te smeren, gewoon doorlopen en er is niks aan de hand. We hebben heerlijk gegeten, rijst uiteraard, voor €4,- euro met zijn tweetjes.” Bas en Jiska

“Nu we de scooters toch hebben besluiten we ter plekke om naar de hete bronnen te rijden bij Ayer Hangat op Langkawi. Dit ligt aan de andere kant van het eiland en is een erg leuke rit door bossen, rubberplantages, langs de kust, tussen rijstvelden en door allerlei kleine gemeenschappen. Rond de bron was alles volledig in verbouwing wat wel een beetje jammer was. Het ritueel bij de bron maakte dit weer volledig goed: Neem een plastic huishoud emmer, vul ‘m met het warme bronwater en ga er met je voeten in zitten. Als een stel op te kweken stekjes zaten we daar op een bankje.”  Familie Disser

chalet cameron highlands maleisieTrek in Thee

Theedrinken tussen de groene theevelden van de Cameron Highlands

“Aangekomen in de Cameron Highlands is het een stuk frisser dan wat we de afgelopen dagen gewend waren en dat is eigenlijk wel lekker. Het is hier erg mooi, we verblijven in een Engelse cottage waar ze de heerlijkste high tea’s voorschotelen (mag wel, na een rijst dieet, haha). Verder zitten we op circa 1800 meter boven zeespiegel en is de temperatuur aangenaam (24 graden). Het beroemdst aan dit gebied zijn de vele theeplantages (denk aan de Lipton reclames) en deze hebben we dan ook vanochtend bezocht. Evenals een fabriek waar thee wordt gemaakt.” Marianne

Prelaxen en snorkelen tropische eilandjeserhentian en Lang Tengah Islandhopping

Relaxen en snorkelen op tropische eilandjes aan de Oostkust

“De bouwstenen die het meeste indruk op ons hebben gemaakt zijn de Taman Negara (jungle trekking) en Pulau Lang Tengah. Pulau Lang Tengah is een paradijselijk eilandje met prachtige snorkel en duik-locaties. Omdat de meeste resorts al dicht waren, konden we elke dag een strandje voor onszelf uitzoeken, heerlijk ontspannend.” Enquête Eelco en Irene

“Zitten nu op Pulau Perhentian. Het eiland is echt ongelooflijk mooi, veel jungle, gezellige bars, leuk hotel. We hebben zelfs al een beetje kunnen snorkelen, net live in een aquarium! Nemo’s, van die vissen die dikke bollen worden als je dichterbij komt, annemonen in alle kleuren, gigantische zee-egels, mooie koraalriffen, en andere vissen in alle kleuren en formaten.” Tijs en Jill

slapen mensen thuis maleisieThuis bij de Malay

Slapen bij de mensen thuis aan de Oostkust

“Na 3 kwartier kwam onze gastheer aangereden en nam ons mee naar zijn huis. We kregen daar 2 slaapkamers (waarschijnlijk die van hem zelf). Snel wees hij ons het toilet (zo’n gat in de grond) en verontschuldigde zich dat hij even moest gaan bidden. Daarna had hij alle tijd voor ons en stelde zijn gezin aan ons voor. Twee dochters en twee zoons, zijn vrouw hadden we al ontmoet. Zijn vrouw ging het diner klaar maken en hij introduceerde het veelvuldig gespeelde Maleisische spel met knikkers. Robin vond het erg leuk en was er ook snel bedreven in. ’s Avonds zat hij het nog te spelen met de oudste dochter. De gastkinderen doken echter op de DS-en van de jongens. Ook de aangewaaide vrienden van de gastheer vonden de DS erg leuk. Na half 10 was het eten klaar en werd alles op de grond opgediend. Eric heeft nog steeds spierpijn! Het was heerlijk en we moesten dan ook alles proeven. Rond 23 uur vielen de ogen dicht en zijn we gaan slapen. Wat was dat bed hard zeg! Maar ja als je maar moe genoeg bent….” Familie Brandenburg

avontuurlijke rondreis door borneoApenstreken in tropisch regenwoud

Een avontuurlijke rondreis door Borneo

“De boottocht door het ongerepte oerwoud was spectaculair aangezien we veel wilde dieren hebben gezien: krokodillen in diverse formaten, verschillende apenfamilies, Orang Oetangs, slangen en vele vogels. Aan deze rivier hebben we 2 nachten geslapen in een jungle lodge, eenvoudig maar prima. ’s Morgens stonden we steeds heel vroeg op om het water op te gaan voor jungle tochten op zoek naar dieren. Tussendoor was het uitpuffen op onze veels te hete kamer, aangezien het buiten nog ondraaglijker was. Verder hebben we het aangedurfd om een jungle walk met gids te maken, om vervolgens alleen maar naar beneden te kijken of er geen bloedzuigers op ons zouden springen, quite exciting. Gelukkig waren we helemaal ingepakt en viel het mee. We hebben erg genoten van deze dagen, met als hoogtepunten hele groepen neusapen en 3 wilde Orang Oetangs.” Marianne

orangoetans en cruisen maleisieOrang Oetans en cruisen met de Jungleboot

Een bijzondere ontmoeting in de jungle

“Het is niet moeilijk om verliefd te worden op deze mensaap. (Orang Oetang is Maleis voor ‘bosmens’). Deze mensaap is zo genoemd door de inheemse volkeren van Borneo, waarschijnlijk omdat het dier wat betreft uiterlijk en gedrag nogal lijkt op de mens. Aangezien het ca. 10.000 hectare reservaat een wildreservaat is, bestond de kans dat we wellicht geen Orang Oetangs zouden gaan zien. Maar dat maakte het des te specialer, omdat het zeker geen dierentuin gevoel gaf. Gelukkig kwamen er maar liefst 7 Orang Oetangs op het voederuurtje af. Deze apen kunnen dus nog niet zelfstandig eten zoeken in het wildreservaat en hebben de hulp van hun begeleiders nog nodig. Wat een geweldig uurtje kijken was dat! Er kwam nog letterlijk op 1 meter afstand een Orang Oetang op het hekje geklommen waar wij stonden, te lief! Verder waren ze lekker aan het klimmen en spelen in de bomen en touwen. Erg speciaal dus om mee te maken, vooral als je beseft dat er nog maar circa 20.000 van deze beesten over zijn, het een beschermde diersoort is en enkel en alleen op Borneo en Sumatra leven. Aangezien het zo’n indruk heeft gemaakt en dit reservaat erg goed werkt doet, hebben we besloten om een baby Orang Oetang te adopteren en zijn/haar leventje te volgen.” Marianne

slapen in jungle sarawak maleisieNeusapen en rotskusten van Bako Nationaal Park

Slapen in de jungle in een van de mooiste parken van Sarawak

“Het park was gelegen aan de monding van de rivier in de zee en het viel ons meteen op dat het een prachtige omgeving was. Rotsen, palmbomen en mooie eilanden in de verte voor de kust. We werden meteen verrast door een troep ‘Silverleaf monkeys’ aan de ingang van het park, wat ons een aantal mooie foto’s opleverde. Daarna stapten we over houten bruggen het park in. De gids zei ons dat we maar beter stil konden afwachten tot de neusapen tevoorschijn kwamen en die kregen we dan ook snel te zien. Toen we de houten bruggen verlieten, werd het meteen duidelijk dat het volgende pad een serieuze klimpartij zou worden. De heuvels omhoog langs smalle, steile en modderige paadjes enkel gevormd door de wortels van de bomen.” Danny Bogaerts

strand pangkor maleisiePauze in je Hangmat

Ontspannen op het eilandje Pangkor, 4 uur met de bus vanaf Kuala Lumpur

“…Vriendelijk welkom geheten met verse jus en inchecken was snel gepiept, kamer 339 met oceanview hadden we. De omgeving is prachtig en rustgevend na 4 dagen hectische stad. Ruisende zee en palmen; wat wil je nog meer. De kamer is in 1 woord prachtig, ruim, met alles er op en eraan en uitzicht op het zwembad en de oceaan. Vanaf het balkon verkenden we de omgeving en zagen brutale apen alle balkonnetjes aflopen waar net bezoekers waren gearriveerd, klaar om etenswaren of andere dingen weg te pakken. We gingen naar binnen en binnen 5 minuten zit er een aap op onze stoel op het balkon naar binnen te gluren en te kijken hoe Henk net een handje cashewnoten zit te eten. Haha die werden uit Henk zijn mond weggekeken. Daarna kwam er nog 1 bij ter ondersteuning om te bedelen. Iedereen is ook gewaarschuwd om niets op het balkon te leggen en je deur op slot te doen want de apen maken de deur open als hij niet ingedrukt is

We hebben ons omgekleed en de omgeving verkend, prachtige vogels en natuurlijk apies die schillen uit prullenbakken jatten. Ze hebben als afweer een grote pluche tijger liggen op plekken waar ze niet mogen komen haha.” Tine de Zeeuw

Stel je eigen Maleisië reis samen